معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: طی سه ماهه نخست امسال نزدیک به ۲ هزار مورد حیوان گزیدگی در چهارمحال و بختیاری رخ داد.

علی ضامن صالحی فرد رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت روزجهانی بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان اظهار داشت: آگاهی بخشی به عموم مردم بویژه گروه‌های در معرض خطر در مورد بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری و کنترل آن ها، حساس نمودن مسئولین و دستگاه‌های اجرایی جهت افزایش تعاملات و همکاری بین بخشی حائز اهمیت است.

وی افزود: هاری و حیوان گزیدگی، تب کریمه کنگو، تب مالت، سالک و... از جمله بیماری‌های مشترک انسان و جانوران یا زُئونوز است.

دکتر صالحی فرد ادامه داد: طی سه ماهه نخست امسال نزدیک به دو هزار مورد حیوان گزیدگی در استان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه است. 

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در استان توسط سگ‌ها رخ می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: هاری بیماری ۱۰۰ درصد کشنده است که مواردی از مرگ ناشی از ان نیز در کشور گزارش شده است از این رو افراد با اولین گزش از سوی حیوانات با هر میزان شدت و جراحت باید سریعا جهت شستشو و تزریق واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمایند. 

دکتر صالحی فرد ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال ۵۰ مورد ابتلا به تب مالت نیز در استان به ثبت رسیده و با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری دومین استان عشایرنشین کشور است، پاستوریزه کردن محصولات دامی و لبنی از اهمیت ویژه برخوردار است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در پایان از کلیه دستگاه‌های اجرایی بویژه شهرداران و دهیاران خواست نسبت به ساماندهی سگ‌های بلاصاحب که تهدید کننده سلامت عموم جامعه است، یاری گر باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار